E-book KLASSE
achtergrond

Deel dit bericht


Klaar voor de volgende groeispurt: ECO-logisch!

Geschreven door Roel
8 augustus 2016

Klaar voor de volgende groeispurt

   

Ondanks de recente politieke ontwikkelingen lijkt het einde van de crisis in zicht, bedrijven beginnen weer te investeren, in machines, in technologie en een enkel bedrijf durft weer mensen aan te nemen. In sommige takken van sport (vooral in de techniek) begint er zelfs al een schaarste aan goed personeel te ontstaan.

Groei

De orderportefeuille raakt langzaam beter gevuld en er wordt hard gewerkt om nog efficiënter, nog goedkoper te werken en een verbeterslag te maken zodat producten en diensten nog beter aansluiten op de markt. Duurzaamheid en innovatie zijn een belangrijk thema aan het worden en … Het lijkt wel of alle signalen op groen staan voor een volgende groeispurt.

Druk op medewerker neemt verder toe

Maar zo voelt het niet: de werkloosheid zal de komende paar jaar nog niet significant dalen, binnen bedrijven hebben mensen het gevoel dat ze van crisis naar crisis en van reorganisatie naar reorganisatie bewegen. Meer mensen dan ooit hebben last van stress en burn-out, het ziekteverzuim als gevolg van stress en burn-out begint langzaam verzuimoorzaak nummer 1 te worden. Steeds meer mensen hebben geen plezier meer in hun werk, draaien hun rondje rond de kerk op de automatische piloot of halen hun energie uit activiteiten die niets met hun werk te maken hebben.

En dat terwijl we in de westerse wereld alles uit de kast moeten halen om te blijven meetellen op het wereld toneel: steeds vaker verschuift niet alleen de productie maar ook de ontwikkeling naar de opkomende economieën. Gevolg is dat de druk op bedrijven steeds groter wordt om te vernieuwen, te verbeteren, kosten te besparen, te reorganiseren, steeds grotere druk te leggen op de medewerkers om toch maar tot de top 10 te behoren. Sommige grote organisaties gaan daarin al zo ver dat zij jaarlijks de 10 % medewerkers die de laagste beoordeling behalen vervangen door nieuw jong talent.

De druk op de medewerker wordt daarmee enorm vergroot, en mensen gaan zich dan ook niet meer richten op de kwaliteit van het eigen werk, maar houden zich bezig met het zwart maken van collega’s en vooral het voorkomen van slechte beoordelingen (slijmen bij de baas dus). Het risico bestaat dat dit soort organisaties in een vicieuze cirkel terecht komt, of zelfs een neerwaartse spiraal: steeds meer druk, die leidt tot mindere prestaties en slechtere resultaten.

Tijd voor verandering

Oei!

Weer een verandering, weer een reorganisatie.

Verandering is de enige constante, maar waar is het einde?

Bedrijven en hun medewerkers hebben behoefte aan duurzame verandering. Een aanpassing die het mogelijk maakt om voor langere tijd vloeiend mee te bewegen met de steeds weer veranderende omstandigheden. Een aanpassing die het mogelijk maakt om de beweging van reorganisatie naar reorganisatie tot stand te brengen en weer terug te komen in de kracht van de organisatie en haar medewerkers. Dat betekent niet dat de organisatie een totale transformatie moet ondergaan, in tegendeel! Het gaat om de vraag waar zijn we goed in en wat is er nodig om nieuw elan te laten ontstaan.

In de jaren tachtig van de vorige eeuw ben ik getraind in het denken in Total Quality en één van de lessen die me altijd is bij gebleven is het waarom van onze inspanningen. Waarom waren we bezig met continu verbeteren, wat was de primaire drive van het hele verbeter proces? Het antwoord van de trainer – in een Amerikaans bedrijf – was even simpel als onthutsend:

Satisfy the CEO!

In eerste instantie inderdaad nogal onthutsend, dat kon toch niet waar zijn: we deden al dat werk voor de topman van het bedrijf? Al snel bleek dat beeld niet te kloppen: de trainer legde uit dat in dit geval CEO staat voor Customers, Employees en Owners – en wel in die volgorde.

Het denken van toen was dat als je eerst de Klant centraal stelt, en vervolgens de medewerker duidelijk maakt waarom en hoe hij de Klant centraal kan en moet stellen dat dan het resultaat voor de eigenaar, de aandeelhouder, als vanzelf ontstaat.

Maar we leven niet meer in de jaren tachtig van de vorige eeuw, het denken over duurzaamheid en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is niet meer weg te denken, terwijl tegelijkertijd de druk op de medewerker alleen maar is toegenomen, en zoals eerder gezegd, stress en burn-out verzuim oorzaak nummer één beginnen te worden.

ECO – logisch toch?

Plan B


Het waarom van de veranderingen ligt anno nu niet meer besloten in de CEO, maar in ECO.

Employees, Customers en Owners.

   

Waarom een nieuwe leiderschapsstijl die de medewerker centraal stelt?

Wat is dat eigenlijk – de medewerker centraal stellen?

De medewerker centraal

ECO-logisch dus!

Sinds 2000 werk ik als project- en interimmanager en help ik organisaties die worstelen met weerstand tegen verandering, verandermoeheid, ongemotiveerde medewerkers en projecten die niet van de grond komen. Mijn doel is om de juiste veranderingen door te voeren en resultaten te behalen door de energie en inzet van hun mensen optimaal te benutten. Ik hanteer daarbij een simpele methode, die ik KLASSE heb genoemd en ik heb gemerkt dat het werkt:

Het werkt!


Mijn ervaring door de jaren heen is dat door mensen centraal te stellen en ze te laten doen waar ze goed in zijn, je de energie en de potentie van de mensen tot leven brengt – ingeslapen medewerkers plotseling weer actief worden en nieuwe mogelijkheden worden gezocht en gevonden. Goed voor de medewerker, die minder last heeft van stress en burn-out, goed voor de organisatie die een hogere creativiteit en productiviteit en minder ziekte verzuim tegemoet kan zien. En last but not least: goed voor de manager die zelf ook energie krijgt van een prettige werksfeer met goede resultaten.

Spreekt zo’n benadering je aan, of wil je meer weten over succesvol veranderen of mijn methode KLASSE, neem dan contact met me op. Dan maken we een afspraak om te praten over de vragen/problemen waarmee je worstelt en hoe ik je daarbij zou kunnen helpen.

ResMutandis

Roel Haberkorn

Logo
logo

Verbinding tussen mens, techniek en organisatie

Vooral thuis in middelgrote industriële organisaties

Recente berichten


© ResMutandis Algemene voorwaarden linkedin