E-book KLASSE
achtergrond

ResMutandis
Crisismanagement

Aansprekende resultaten behalen in complexe technische omgevingen
door mensen centraal te zetten.

Brand!!!

Het gaat mis: een project loopt vast, de omgeving blijkt veranderd en de organisatie heeft niet meebewogen, resultaten zijn in een vrije val terecht gekomen...

In dit soort situaties gaat het om het aanpakken van problemen die snel en doeltreffend ingrijpen vragen: met de opdrachtgever vaststellen waar de pijn zit en welke ingreep het meest op zijn plaats is.
Vervolgens slagvaardig optreden.

Vaak zal al snel blijken dat de organisatie "ergens" iets gemist heeft.
Een organisatie die al jaren bestaat, is niet plotseling volledig de weg kwijt, hanteert compleet verkeerde processen of is totaal verkeerd georganiseerd.
Juist in crisissituaties is het zaak om vooral vast te houden aan waar de organisatie en haar mensen goed in zijn en tegelijkertijd goed in beeld te brengen waar de aansluiting gemist is.

In de kern volg ik ook hier 3 stappen:

  1. Ik maak duidelijk waar de vragen, problemen en knelpunten liggen,
    maar kijk ook waar de sterkten liggen; de onontgonnen gebieden, de mogelijkheden voor de toekomst;
  2. Ik analyseer deze vragen, knelpunten en sterkten in combinatie met doelstellingen, feiten en randvoorwaarden, zodat “de vraag achter de vraag” in zicht komt, en daarmee ook de oplossingsrichting;
  3. Ik ontwikkel een plan van aanpak op basis van de analyse en de inbreng van betrokkenen, gericht op het oplossen van de crisis en zorg dat het plan wordt uitgevoerd.

Door deze aanpak blijkt vaak dat er behoefte is om "de rotte appel" te verwijderen, een project opnieuw op gang te brengen, een veranderingsproces in gang te zetten. Kortom, behoefte aan verandermanagement, het leveren van lijn- of overbruggingsmanagement of een projectmanager.

Meer weten over mijn aanpak?
Klik dan hier
logo

Verbinding tussen mens, techniek en organisatie

Crisis
Oplossingsgericht
© ResMutandis Algemene voorwaarden linkedin